RU

Як відрізнити блогера здорової людини від блогера-ІПСОшника і до чого тут повістки

Читать на русском

Читать на русском
Як відрізнити блогера здорової людини від блогера-ІПСОшника і до чого тут повістки
Слід розрізняти людей, які сприяють вашій обізнаності, і тих, хто компенсує свою злість або відпрацьовує гроші за ІПСО

Тема повісток залишається вагомою в інформаційному просторі країни. Випадок в Одесі додав чимало керосину в багаття. YouTube-блогери, які і до цього хайпували на темі повісток, злетіли на хвилі обурення.

Нагадаємо, з‘явилося відео, на якому співробітники ТЦК затримують чоловіка на вулиці і силоміць затягують в мікроавтобус, який тільки-но під’їхав до них, пише Інформатор із посиланням на Інформатор Україна

Речник Одеської обласної військової адміністрації Сергій Братчук зауважив, що працівники РТЦК та СП повелися емоційно, застосували силу і доставили ухилянта до службового приміщення. І вже там перевірили його дані та виписали повістку, оскільки він досі не прибував до РТЦК з початку мобілізації. 

“Військовозобовʼязаним чоловікам продовжать надходити повістки. Після цього чоловік має з’явитися за викликом у ТЦК та СП і стати на облік. Це означатиме облік і розуміння резерву державою, підготовку та навчання мобілізаційного ресурсу, єдине усвідомлення всіма загальної мети. Тих, хто досі не з'явився, доводиться збирати шляхом патрулювання”, – зазначив Братчук. 

Що буде, якщо проігнорувати повістку і не з’явитись до ТЦК

За це передбачена кримінальна відповідальність. Як зазначено на сайті безкоштовної правової допомоги, за неявку у військкомат після отримання повістки під час мобілізації можна отримати покарання – від трьох до п’яти років позбавлення волі. Така міра найчастіше застосовується за три неявки за повісткою. Проте існують види повісток, за ігнорування яких кримінальна відповідальність настає без попереджень і адміністративних покарань. Це:

  • повістка–призов на військову службу. Її зазвичай отримують ті, у кого настав термін призову. Тут йдеться не просто про ухилення від явки до військкомату, а про навмисне ухилення від реального призову;
  • мобілізаційне розпорядження – вручається військовозобов’язаним, які пройшли медичну комісію та визнані придатними до несення військової служби. В ньому зазначається обов’язок з’явитись до певного призовного пункту протягом 24 години після оголошення мобілізації. 

Окрім цього, є вид повісток, який вручається для уточнення облікових даних військовозобов’язаного. Після її отримання також слід з’явитись у військкомат, але це не є гарантією того, що призовника одразу заберуть на передову. Найчастіше він лише уточнює або актуалізує свої дані. 

До чого тут блогери

Звісно, завжди потрібно вміти захищати свої права. Але слід розрізняти людей, які сприяють вашій обізнаності, і тих, хто компенсує свою злість або відпрацьовує гроші за ІПСО. Спеціалісти Центру стратегічних комунікацій вже пояснювали, чому історія з роздачею повісток може слугувати інструментом російської пропаганди. На черзі – блогери, які дають поради щодо правомірних дій військовослужбовців та потенційних призовників. 

Як відрізнити блогера здорової людини від блогера-ІПСОшника

Популярність юридичних порад зростає. Цим користуються блогери в гонитві за славою. Втім, не всі вони добропорядні. Розповімо на прикладі. За запитом ”Як відкосити від повістки” перший десяток відео веде на канали досвідчених юристів. Вони не соромляться вказувати своє прізвище, посилання на соцмережі та контакти компаній, в яких працюють. Серед них Дмитро Соловйов (хоч і має негативні відгуки в Інтернеті), Євген Середницький, Андрій Бур’янський, Наталія Титаренко та Тарас Яресько (до речі, колишній викладач в КНУ імені Шевченка) та інші. Біографію авторів легко можна знайти у відкритому доступі. Попри те, що багато відео виходить з гучними назвами, є певна ознака:

  • юристи посилаються на постанови Кабміну і відповідні законопроєкти;
  • кажуть і про плюси, і про мінуси тих чи інших кроків. 

Переважний формат відео – короткі записи з власними виступами. Хоч і акцент у відео на те, як захиститись від держслужбовців, підписники можуть отримувати потрібну інформацію, а юристи – безкоштовну рекламу. 

На тлі цього варто відрізняти інших блогерів, довіра до яких нижча. Характері ознаки:

  • не вказують свою посаду, освіту і стаж, а також місце роботи;
  • відео маніпулятивні, їхня мета – не обізнаність громадян, а компрометація дій правоохоронців.

Лекційні виступи чергуються з прихованим фільмуванням сцен у територіальних центрах та на вулицях, коли потенційні “призовники” сперечаються з людьми у військовій формі. В соціальній мережі одного з таких блогерів досить часто ширяться меседжі проти дій держслужбовців з провокативними аргументами без фото- та відеодоказів. Критичне мислення – це добре, але потрібні й обґрунтовані аргументи. 

Інший блогер знімає у відділках поліції моменти емоційних конфліктів з правоохоронцями, яких він називає “внутрішніми орками”. З чого почалася сварка – ми не знаємо, зазвичай це емоційне з'ясовування стосунків. Можливо, підстави звинувачувати правоохоронців і є, але ми про них не знаємо. 

Також слід бути уважними до тематичних каналів, контент яких присвячений невійськовим тематикам. Але навіть там можна знайти відео, в яких критикують постанови Кабміну або залякують чоловіків мобілізацією. Автори не зазначають свою компетенцію в цих питаннях. Втім, присвячують їм по декілька десятків хвилин. 

Інші блоги автори називають “інформаційно-аналітичними каналами”. Вони збирають випадки нібито правопорушень співробітників ТЦК і закликають людей чинити ним опір, посилаючись на Конституцію України. Тут важливо підкреслити два моменти:

  • Конституція України діє, але діють і інші законодавчі акти. В тому числі ЗУ “Про мобілізацію”;
  • більш детальні поради щодо захисту прав можна знайти у юристів, які конструктивно обґрунтовують позицію як потенційного призовника, так і співробітника ТЦК.

Раніше ми писали, що в Україні внесли зміни до Закону про мобілізацію: хто не підлягає призову. Також ми розповідали чи буде нова хвиля мобілізації після Нового року.

Ми використовуємо файли cookie, щоб забезпечити належну роботу сайту, а вміст та реклама відповідали Вашим інтересам.