Екологічні вимоги до транспорту в Європі та країнах СНД посилюються щороку. Норми Euro 6 і Euro 7 задали нові правила для конструкцій двигунів і систем доочищення, а отже, і для самих олив. Сьогодні водієві важливо купити моторне масло, яке відповідає цим стандартам, захищає двигун та не шкодить екосистемі автомобіля. Стаття підготовлена на основі інженерного досвіду компанії TEMOL, яка розробляє сучасні формули моторних масел для автомобілів із системами DPF та GPF.
В основі екологічних стандартів закладено зниження викидів NOx, CO₂ та твердих частинок. Для цього виробники впровадили фільтри DPF/GPF та каталізатори з тонкою структурою. Вони затримують тверді частинки, але чутливі до залишків згоряння моторної олії.
Зола, фосфор та сірка, що містяться в присадках, осідають на стінках фільтрів, підвищуючи протитиск та скорочуючи термін їхньої служби. Сучасні формули розробляються за принципом Low SAPS, тобто з мінімальним вмістом золи (Ash), фосфору (P) та сірки (S), завдяки чому вдається продовжити ресурс фільтра. У деяких випадках застосовуються Mid SAPS, якщо стоїть завдання знайти баланс між захистом двигуна та ресурсом фільтра.
Саме тому звичне автомобільне масло, яке випускалося до 2015 року, не підходить більшості автомобілів з DPF/GPF. Тепер мастило має бути екологічно чистим, витримувати високі температури і при цьому не шкодити системі вихлопу.
Міжнародні класифікації зробили вимоги максимально зрозумілими:
Для глибшого розуміння розробили візуальну підказку.
Таке маркування допомагає автовласнику підібрати варіант мастила, сумісний з екологічною системою системи ДВС, та уникнути дорогого ремонту.
Багато автомобілістів досі використовують склади, розраховані під старі екологічні норми, не враховуючи, що сучасні двигуни вимагають іншого хімічного балансу мастила. Формули, створені під Euro 4-5, містили підвищені концентрації ZDDP (протизносних добавок на основі цинку та фосфору). У старих ДВС вони не заважали роботі, але для DPF та GPF вони не припустимі. При згорянні вони утворюють нерозчинні залишки, які закупорюють пори фільтра.
Старі автомобільні оливи часто мали підвищений HTHS (високотемпературну в'язкість), що збільшувало витрату палива та викид CO₂. У нових моторах використовуються легші формули, що зберігають безперервну плівку на запчастинах в активній динаміці та за високої температури. Тому навіть якщо двигун допускає в'язкість 5W-40, вам все одно краще моторні масла купити з сучасними Low SAPS пакетами. Саме вони зберігають баланс між зносостійкістю та екологією.
Норми Euro 6/7 змусили виробників створювати більш «чисті» варіанти зі зниженою зольністю, меншим вмістом сірки та фосфору та підвищеною термостабільністю. Для водія це означає:
Сучасні змащувальні засоби, розроблені за цими принципами, стають частиною загальної екологічної системи ДВЗ. Підбираючи та вирішуючи, де купити масло в двигун, важливо пам'ятати: формула вже не просто змащує, а захищає весь двигун – від поршня до вихлопу.
Рекламний матеріал